בזיליקת סנט פאולוס מחוץ לחומות

אחת הבזיליקות הפטריארכליות של רומא

בזיליקת סנט פאולוס מחוץ לחומות (Basilica di San Paolo Fuori Le Mura) היא אחת הבזיליקות הפטריארכליות של רומא. בזיליקת סנט פאולוס ממוקמת מחוץ לחומותיה של רומא הקדומה ונקראת על שם פאולוס הקדוש, אחד השליחים החשובים ביותר של הנצרות.

הכניסה לבזיליקה מעוררת התפעלות. הדלתות המצופות זהב, הפסיפסים הצבעוניים והעדינים וגם הויטראז'ים היפהפיים וכמובן הפסל של סנט פאולוס הם ייחודיים ומרהיבים. גם בעבר הייתה הכנסייה מרהיבה. בכל פעם נוספו אליה עוד חלק ועוד הרחבה שהפכו אותה לגדולה יותר אפילו מבזיליקת סנט פטרוס.

סן לואיג'י דיי פרנצ'זי רומא

סיפורים, אירועים וקדוש אחד

בזיליקת סנט פאולוס הוקמה לראשונה על ידי הקיסר קונסטנטין בשנת 324 לספירה. המקום נחשב למקום קבורתו של פאולוס הקדוש ולכן יש בו גם אנדרטה לזכרו. במשך כמה מאות שנים זכתה הבזיליקה להרחבות על ידי הקיסרים השונים, שיפורים ושיפוצים שהפכו אותה לגדולה ומפוארת יותר. 

מאוחר יותר בזיליקת סנט פאולוס גם בוצרה יחד עם מנזרים ובתי איכרים שהיו גם הם מחוץ לחומות. עד 1823 התקיימה הבזיליקה כשהיא שומרת על צורתה המקורית למרות התוספות הרבות. שריפה שפרצה במקום באותה שנה גרמה לנזקים רבים. הבזיליקה שוקמה ונחנכה מחדש. היום היא נחשבת בשל חשיבותה ויופייה לאתר מורשת עולמי וזו הבזיליקה השניה בגודלה ברומא.

שילוב של יופי מקורי ומחודש

בשל השריפה שפרצה במקום במאה ה- 19 חלקים לא מעטים מן הבזיליקה הם משוחזרים ומחודשים. המבנה המקורי שלה נשמר עם שילוב אלמנטים חדשים יותר. ניתן לראות בבזיליקה את שער הניצחון שנותר מן המבנה המקורי כשגם הפסיפסים היפים שתראו עליו הם מקוריים.

הדלת המרשימה של הכנסייה היא אמנם מן המאה ה- 20 אך פסיפסים מן השער המקורי משובצים עליה. אחד השרידים היפים ביותר שנותרו מימי הביניים הוא הקלויסטר, החצר הפנימית, בה ניתן לראות עמודים מרהיבים עם עיטורי זהב ופסיפסים.

כמובן שגם פנים הכנסייה הוא מרשים ביותר. שטחו וגובהו הם עצומים, הקשתות והעמודים המקשטים אותו מוסיפים לו יופי רב, התקרה המקושטת שהוכנה שנית במאה ה- 19, דיוקנאות של פטרוס ופאולוס שנראים כמו שומרים על השער העתיק משני צדדיו. כל אלה הופכים את בזיליקת סנט פאולוס שמחוץ לחומות לאתר שמומלץ מאוד לבקר בו.

 

כתבות שאולי יעניינו אותך